Molts centres educatius han incorporat al seu PEC el discurs dels Objectius de Desenvolupament Sostenible entre els quals es troba l’objectiu 8 que fa referència explícita al creixement econòmic. Però són realment conscients del que implica aquest creixement econòmic?

Explicar què és el creixement a l’aula de primària no és fàcil perquè sovint l’alumnat perd la noció de les quantitats de què estem parlant quant aquestes comencen a agafar volum. Aquesta és una proposta d’activitat molt senzilleta perquè visualitzen la impossibilitat de créixer indefinidament.

Materials

  • Cigrons, fesols o alguna llegum similar.
  • Recipients petits (es poden fer de cartró, gots…). En calen 5 per grup.

Preparació

L’activitat és treballa amb grups de 4 alumnes. Cadascun dels grups té 5 recipients, un per a cadascun dels membres del grup i un altre que es situa al centre.

El recipient del centre té el rol de font de recursos (la Terra, el mar, una mina, un pou de petroli… el que decidim). Dels 4 membres del grup, tres d’ells tenen el rol de consumidors mentre que l’altre té el rol de reposar recursos a la font.

  • 3 consumidors
  • 1 subministrador

Inicialment la font compta amb 100 unitats, per a l’exemple, posarem per cas que són cigrons. El subministrador també té un recipient amb 100 cigrons, la resta tenen els recipients buits.

Dinàmica

La dinàmica consisteix en repetir una acció en cicles repetitius. En cadascun dels cicles, els 3 consumidors agafen cigrons de la font mentre que el subministrador n’hi reposa.

Els consumidors agafaran 2 cigrons la primera vegada i el subministrador n’hi reposarà 10.

Als cicles següents, els consumidors n’agafaran un més cada vegada (3, 4, 5, 6…) mentre que el subministrador n’hi posarà sempre 10.

Amb 10 cicles ja es veu l’efecte.

Objectiu

La idea és que l’alumnat se n’adone que malgrat comencen agafant molt poca cosa comparat amb el que afegeix el subministrador i malgrat la quantitat total que hi ha a la font augmenta inicialment, al final acaba esgotant-se.

Al final l’alumnat ha de proposar mecanismes per tal d’evitar l’esgotament del recurs.

Propostes addicionals

La dinàmica es pot repetir canviant el nombre de cigrons que s’agafen inicialment, la quantitat que hi ha a la font, la taxa de reposició, el nombre de consumidors o l’increment (creixement) de consum de cadascun dels consumidors. Això pot servir per experimentar com de ràpid s’esgota el recurs.

Una altra variant pot consistir amb més membres al grup però que alguns d’ells no comencen a consumit fins que no s’arribi a un determinat cicle. O que els diferents membre tinguen ritmes de consum diferents. És una mica més complex però això permetrà l’alumnat que no tothom té la mateixa responsabilitat en l’esgotament d’una font.

S’hi pot afegir la consideració que els consumidors han de tractar els residus que genera el seu consum i convidar l’alumnat a reflexionar sobre aquesta problemàtica. Una opció seria que ells retornen una part del que han consumit a la font (reciclatge o reutilització). Això allargarà la dinàmica però s’acabarà observant que igualment es tendeix a la reducció de la font. És important fer-los veure que no es pot retornar tot el que hem consumit.

Materials de suport

Simulació amb 1 o 3 consumidors i 100 cigrons inicials

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *