El desembre de 2020 la generalitat Valenciana signava un conveni amb l’empresa Microsoft per tal que tota la comunitat educativa disposara d’accés a la plataforma Office 365. Cal dir que la implantació del conveni està sent progressiva i a dia d’avui són molt els centres que encara no tenen la consideració de Centres Digitals Col·laboratius (CDD) que és com se’ls tipifica una vegada tenen accés ple a la plataforma.
El conveni va despertar molts recels entre la comunitat educativa, fins i tot rebuig, especialment en aquell sector més procliu a l’ús de programari lliure. Aquest col·lectiu de docents considerem que els centres educatius no han de posar l’alumnat al servei de grans multinacionals del sector com ara Google o Microsoft. Fer-ho suposa posar a l’abast d’aquestes empreses les dades de menors i, a més, es converteix en una espècie d’adoctrinament digital en les seues eines. Una operació de reclutament de futurs clients en tota regla i amb el beneplàcit de l’administració educativa.
Paral·lelament han sorgit processos a Dinamarca, França i Alemanya en què el seus governs declaren il·legals aquestes plataformes per a ser utilitzades a les aules o directament les han prohibit. Sembla, doncs, que cada vegada ens quedem més sols en aquest sentit.
Que Microsoft té accés als nostres comptes i que l’entorn Office 365 no és d’us exclusivament educatiu ho puc dir en primera persona perquè com a usuari forçós del servei he rebut, al meu compte corporatiu de Conselleria, publicitat de Microsoft. La primera vegada a banda de sorprendre’m vaig pensar que era un error, però quan ja són tres els missatges de publicitat, la qüestió no fa més que confirmar les meues sospites. Som objectes de captació de clients de la multinacional i és la nostra administració qui ens ha dut fins ací. Així que és a ella a qui hem d’exigir la retirada imminent d’aquestes eines de les nostres escoles.