Des de fa 4 anys que l’equip LaceNet impulsa un projecte del tot engrescador: la Barcelonada. Una gimcana de geolocalització on l’alumnat aprèn a moure’s de forma autònoma per una gran ciutat, Barcelona en aquest cas, tot fent servir els seus dispositius mòbils d’una forma diferent a com estan avesats. 

El projecte va nàixer a l’INS Cal Gravat de Manresa de la mà de Ramon Barlam, Cèsar Riola, Joan Pelegrina i Lídia Biescas. Inicialment només hi participava un centre, però a la 2a edició (2014) ja n’eren 8 de la comarca del Bages (s’apunten al carro la Palmira Santamaria, el Toni Tubio, el Joan Closas, la Maria Estruch, jo mateix…) i s’hi afegeix realitat augmentada a la gimcana gràcies a la col·laboració de l’equip de l’EETAC (UPC) format pel Roc Meseguer, la Dolors Royo i el David López. A la 3a (2015) el projecte creix i passa a nomenar-se World Mobile City Project i s’hi afegeixen els amics d’Alcoi capitanejats pel Juanfra Álvarez (Novadors), els incombustibles d’Un entre tants (Vicent Ferrer, Pedro de Miguel…) a València, l’institut Tiempos Modernos de Saragossa i, per primera vegada, es feia una gimcana a comarques, a Manresa. En total una mica més de 2000 alumnes. Aquest 2016 s’ha arribat als 4000 alumnes i s’han incorporat 3 seus noves: Castelló, Igualada i una de ben especial per tractar-se de la primera experiència del WMCP amb escoles de primària, el Jaume Olmos ha revolucionat el Camp de Morvedre amb les escoles de Benavites, Quart de les Valls i Torres-Torres.

El projecte no deixa de créixer i calia redefinir-lo, així que el passat 30 d’abril ens vam trobar a Cinctorres (Els Ports) per marcar les pautes de futur. Entre aquestes pautes en destaquen dues per la part tècnica i metodològica respectivament.

La primera novetat que s’inclourà a l’edició de 2017 serà la incorporació de realitat augmentada a tots els punts de la gimcana. Totes les targetes en tindran. La segona novetat, per la seva banda, serà la incorporació de noves accions a realitzar als llocs, no es limitaran a penjar una foto o un vídeo a Instagram. En la nova versió del WMCP l’alumnat haurà d’utilitzar altres eines com ara Twitter o Periscope.

Instagram ens havia donat problemes en l’edició de 2016 en no poder geolocalitzar els punts correctament (ja no depèn del GPS sinó de les localitzacions prèviament creades a Facebook) i per un altre costat l’aplicació Snapwidget era incapaç de mostrar en un mapa totes les fotos que s’etiquetaven amb un mateix hashtag. La decisió que es va prendre va ser prescindir, en part, d’Instagram i aprofitar l’oportunitat per mostrar el nostre alumnat com es poden utilitzar altres aplicacions.

Paral·lelament, l’equip LaceNet vam mantenir una reunió amb la Laura Borràs (directora de la Institució de les Lletres Catalanes) per tal de donar-li una nova vessant al projecte. Volíem que l’alumnat no només aprengués a utilitzar unes aplicacions determinades (competència tecnològica) i aprengués a moure’s de forma autònoma per una gran ciutat (competència d’iniciativa personal) sinó que a més tingués l’oportunitat de descobrir (o redescobrir) la ciutat a través d’una mirada distinta. I quina mirada podria ser millor que la dels autors i les autores que l’han descrit? En aquesta edició de 2017, l’alumnat coneixerà les seves ciutats a través dels ulls dels escriptors i escriptores que li han donat vida. I ningú millor que la Laura Borràs per guiar-nos en aquest camí.

Amb tot, calia fer una prova pilot d’aquest #WMCP17 i la vam fer dissabte 28 de maig a Cinctorres. Cinctorres és un petit poble dels Ports amb només 420 habitants, per tant no tenia massa sentit fer una gimcana de geolocalització tal i com plantegem la resta de gimcanes del projecte. Així que vam decidir plantejar-la com una gimcana d’alfabetització digital per a mares i pares de les escoles i instituts de la comarca. L’activitat va ser inclosa dintre del programa de l’Escola de Famílies que per 2n any consecutiu organitza la gent del Pla Comarcal de Drogues dels Ports.

Les mares i pares, acompanyades dels seus fills i filles, havien de trobar sis punts del poble i, un cop allà, visualitzar la realitat augmentada. Aquesta els mostrava tres cubs que passaven a ser interactius si ens trobàvem en un radi inferior a 75 m del lloc. Aquests cubs ocultaven l’acció que calia fer per tal de validar la prova. És obvi, doncs, que calia acostar-s’hi al lloc per tal de poder saber què s’havia de fer.

Les proves eren de tres tipus:

  1. Llegir un poema i fer una foto il·lustrativa del mateix i penjar-la a Instagram amb l’etiqueta #WMCP_5T
  2. Fer un tweet d’un vers a escollir d’un poemari tot citant l’autora i etiquetant-lo amb #WMCP_5T
  3. Llegir un poema i retransmetre’l per Periscope i Twitter tot citant l’autora i l’editorial i etiquetant-lo amb #WMCP_5T

Cal destacar la col·laboració de l’alumnat de secundària del poble que va preparar uns tallers d’Instagram, Twitter i Periscope per tal de donar un cop de mà als participants de la gimcana en cas que ho necessitessin.

Podeu veure el resultat a les xarxes cercant l’etiqueta #WMCP_5T (Instagram, Twitter)

La valoració, extraordinària. Una experiència en què tothom va aprendre i gaudir, els participants perquè van descobrir com fer servir les aplicacions (Què vol dir això d’etiquetar? Què és un hashtag? Què és això del Periscope?), els joves de Cinctorres perquè es van convertir en experts tecnològics per un dia i, alhora, feien de guies del seu poble i, finalment, els organitzadors perquè vam constatar una vegada més que aquest projecte s’ho val i molt.


No us perdeu la cita el proper 15 de febrer de 2017!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *